Het kopen van een (nieuw) instrument is een belangrijke stap. Vragen als “waar doe ik goed aan?” , “blijf ik/mijn zoon/dochter wel spelen?” , ‘ben ik al mijn geld kwijt als ik ermee stop?” , “Is kopen via internet een optie?”
Eén ding is zeker: zoals sporten goed is voor je lichaam, is muziek maken een verrijking van je leven!
En hoe vaak heb je al wel niet genoten van het feit dat ánderen muziek (kunnen) maken. Als je wílt genieten, mág en kún je genieten. Dus mijn advies is: gewoon dóén en enjoy the club!
Het Muziekatelier heeft een assortiment dat bewust is samengesteld. Nieuwe instrumenten worden eerst uitvoering getest en gekeurd voordat ze in het assortiment worden opgenomen (zie keuring). Daarbij is het ook belangrijk dat er een schappelijk prijskaartje aan gehangen kan worden.
De tijd dat de betere koperblaasinstrumenten uit de V.S. kwamen en de betere saxen en klarinetten uit Frankrijk is vandaag de dag niet vanzelfsprekend meer. Japan speelt al decennia een grote rol als leverancier van goede instrumenten, met Taiwan in haar kielzog. China staat nog wel onder aan de ladder. Echter, in de lagere prijsklasse maken ze daar toch steeds betere instrumenten, met name trompetten, maar ook besklarinetten en altsaxofoons. Instrumenten uit landen zoals India en Vietnam zul je niet tegenkomen in het Muziekatelier. En (gelukkig voor Frans) zelden voor reparatie…
Het Muziekatelier kan alle gangbare merken blaasinstrumenten leveren. Van Azumi tot Yamaha. En vanzelfsprekend ook allerlei accessoires. Denk aan mondstukken, rieten, lessenaars en schoonmaakmiddelen.
Wederom geldt: kom gewoon langs of, als je van verder komt: bel of mail eerst.
In dit hoofdstuk vind je informatie over onderhoud, achterstallig onderhoud, reparaties, uurtarief en garantie. Dat wordt wel scrollen!
Elk muziekinstrument heeft onderhoud nodig.
Door het gebruik zal een blaasinstrument uiteindelijk aan de binnen- en buitenkant vuil worden en er kan slijtage ontstaan op bewegende onderdelen. Dit is normaal, al zullen betere instrumenten hiervan natuurlijk minder last hebben. Goede schoonmaak- en onderhoudsmiddelen zijn hierbij onmisbaar en zullen hun geld snel terug verdienen! Daarbij zal een blaasinstrument dat door de bespeler zorgvuldig wordt onderhouden, aanzienlijk goedkoper in onderhoud zijn bij de reparateur.
Veelvoorkomende werkzaamheden bij een onderhoudsbeurt zijn:
Koper: inwendig schoonmaken, ventielen inslijpen en tunen (op hoogte afstellen) of schuifgedeelte optimaliseren (uitdeuken, uitrichten, uitlijnen, inslijpen), pompen gangbaar maken, klein uitdeukwerk, enz.
Hout: polsters schoonmaken, versleten polsters en/of kurk vervangen, kleppen stellen/sluitend maken, afregelen, speling op mechaniek verwijderen/verminderen, mechaniek oliën, klein uitdeukwerk, enz.
Globaal gezien heb je drie soorten onderhoudsbeurten: kleine (tientjes kwestie), grote (kan snel naar de honderd gaan) en complete revisies (enkele honderden euro’s)
Er kan ook sprake zijn van achterstallig onderhoud.
Iets wat de muzikant zelf niet meer kan herstellen, maar wat de reparateur zal moeten doen. Vaak ontstaat achterstalling onderhoud door verkeerde zuinigheid of door onoplettendheid.
Zo is koperoxidatie aan de binnenkant van koperinstrumenten een veelvoorkomend probleem dat niet altijd 100% door de reparateur hersteld kan worden tegen redelijke tarieven. Koperoxidatie is ook erg hinderlijk bij bewegende onderdelen van ventielinstrumenten en kan de oorzaak zijn dat een instrument ineens totaal onbespeelbaar is. En je zult nét zien dat dit gebeurt een uurtje vóór een concert! (“had ik hem maar op tijd in onderhoud gegeven!”)
Ook bij saxofoons zie je vaak dat de leren polsters ingedroogd zijn. Met extra aandacht hoopt de reparateur dan toch het instrument sluitend te krijgen.
Veel voorkomende werkzaamheden bij achterstallig onderhoud zijn:
pompen lossen/lossolderen, instrumenten(onderdelen) ontkalken, versleten onderdelen vervangen, noodzakelijk groot onderhoud, enz. Vaak tijdrovend en dus kostbaar!
Iets wat ook moeilijk in de hand te houden is, zijn de kosten van reparaties.
Deze ontstaan vaak door onzorgvuldigheid en/of ongelukjes. Kosten van herstel kunnen dan behoorlijk oplopen. Mocht je per ongeluk een instrument van iemand anders beschadigen, zeg het dan gewoon, je bent immers voor verzekerd.
In tegenstelling tot onderhoud, wordt bij een reparatie geadviseerd om dit niet zelf te proberen te herstellen. Eén voorbeeld: het (zonder schade) losmaken van een mondstuk van een koperinstrument kost in de regel 7 euro. Regelmatig komt er een instrument binnen waarbij heel het instrument geforceerd is doordat men het “zelf wel dacht te kunnen”. Schade: variërend van 50 tot 150 euro… en dan vaak met blijvende uiterlijke schade.
Veel voorkomende werkzaamheden bij reparaties zijn:
Uitdeuken, afgebroken/losgelaten steunen solderen, schuifgedeeltes herstellen, instrument in model brengen, body van saxofoons richten, houtherstel bij klarinetten.
Uurtarief
Het Muziekatelier (Frans, dan wel te verstaan) verricht in principe alle werkzaamheden zelf. Als een instrument wordt aangeboden wordt het instrument grondig geïnspecteerd.
Er volgt een advies wat er aan gedaan zou moeten worden en in overleg met de klant wordt uiteindelijk bepaald wat de te verrichte werkzaamheden zullen zijn. Met een prijsindicatie, wat normaliter gebaseerd is op basis van een (schappelijk) uurtarief. Denk aan € 45,-.
Instrumenten die (ooit) in het Muziekatelier zijn aangeschaft worden vallen onder een gereduceerd uurtarief! Eerder € 35,- !
Er wordt in principe niet met vaste onderhoudscontracten gewerkt omdat de klant (of muziekvereniging) in dat soort gevallen nagenoeg altijd méér geld kwijt zal zijn dan de werkelijke gemaakte uren.
Al met al wordt er gewerkt op basis van vertrouwen.
Garantie
Op verrichte onderhoudsbeurten en reparaties zit altijd garantie. Hoelang die garantie duurt en wat die garantie precies inhoudt is soms moeilijk te omschrijven. Duidelijk mag zijn dat er altijd gestreefd wordt naar tevreden klanten. Het Muziekatelier spendeert weinig aandacht aan dure reclame-activiteiten. Deze zeggen namelijk niets over de manier en het niveau van werken op zich. Uitgangspunt van het Muziekatelier is: mondelinge reclame is de beste reclame. Het is een cliché, maar wel waar.
Incidenteel worden er echter instrumenten van zúlke bedenkelijke kwaliteit ter onderhoud of reparatie aangeleverd dat er weinig garantie op het onderhoud of de reparatie mogelijk is.
Veelvuldig is dit het geval bij goedkope (nieuwe) instrumenten die via internet zijn aangeschaft.
Dit zijn reeds bespeelde ofwel tweedehands instrumenten. Ze kunnen pas enkele maanden oud zijn of soms antiek.
De praktijk is dat het Muziekatelier wat minder relatief jonge instrumenten op voorraad heeft. De reden hiervoor is dat een beginnende muzikant normaliter geadviseerd wordt een gangbaar studie-instrument aan te schaffen. Stopt vervolgens de muzikant met spelen of wilt deze doorstromen naar een beter instrument, dan zal er vraag naar dit (tweedehands) instrument zijn. Particulier doorverkopen is dan vaak, uit financieel oogpunt, een verstandige optie. Inruilen kan natuurlijk ook hoor!
Gebruikte (oudere) instrumenten worden nagenoeg altijd actief ingekocht. Dit houdt in dat de aanwezige occasions geen afgedankte inruilertjes zijn, maar kwalitatief goede instrumenten. En zijn ze in slechte technische staat ingekocht, dan worden ze in eigen atelier in goede staat gebracht!
Oudere (‘vintage’) instrumenten klinken vaak zoals mensen het willen horen! Met name de Verenigde Staten hebben een goede reputatie als het gaat om instrumenten die in de jaren ’20 tot en met de jaren ’70 van de vorige eeuw daar zijn gefabriceerd. Dan praten we hoofdzakelijk over saxofoons en koperinstrumenten. De vier bekendste Amerikaanse merken zijn Conn, King, Martin en Buescher. Goed en onverslijtbaar. Het grote aantal instrumenten dat nog steeds door veel muzikanten wordt bespeeld, getuigt hiervan.
Ook instrumenten uit West Europa (Frankrijk) kunnen zeer de moeite waard zijn. Denk bijvoorbeeld aan Selmer, Buffet Crampon en LeBlanc.
Hier vind je allerlei informatie die een website compleet (completer) maken. Ter info, ter overdenking, of gewoon zomaar.
Mocht je, na het lezen van deze website, er over willen praten, neem dan contact op met je medemuzikanten.
Kom je er niet aan uit, neem dan contact op met de laatste strohalm: fransvanvliet@muziekatelier.nl
Met dank.